Tuesday, June 3, 2014

تفسیر آهنگ رضا شاه ( خان ) محسن نامجو به زبان ساده


محسن نامجو خیلی‌ ساده اولش جار میزند . "ا‌‌ی ملت ..... را اخلاق سگ آورد!" ،تم مونوپل در این جمله آنرا شبیه جار زدن می‌کند. اشاره داره به آن کسانیکه دارد جار میزند رضا شاه مرد بزرگی‌ بود و ضد اخلاقیات و اخلاقیات منفی را ترویج می‌کنند. این کنایه به تریبون هایی است که با فحاشی انتقاد میکنند و هوادار پهلوی هم هستند


لمپن‌ها که از همین قماش هستند با کوبیدن کل این فرد کاملا دلیل بر تبری
این فرد هستند و جامعه ما باید به محسن نامجو برای این شعر جایزه بدهد.
برخوردی که با محسن نامجو میشود خود نشان درست بودن و حقانیت او برای
خواندن این آهنگ است

موسیقی ریتم چهار چهار و سکته  داری ( یک ریتم رگه  تند ) دارد که به فضای طنز الود ترانه می‌خورد ، ملودی‌های خواننده در ابتدا مونوپل است و گاهی با صدای دومی‌ که جسته گریخته و بدون قاعده و اکثرا بر خلاف قوانین متداول پولی‌ فونی است 
همراه میشود. بعد از ملودی گیتارملودی و هارمونی به دومینانت و ساب دومینانت میرود ، در آنجا آهنگ شکل روزه خوانی و تعریف مرثیه به خودش می‌گیرد. پس از آن استفاده از ملودی و هارمونی سروده ملی‌ شاهنشاهی "بشنو سوز سخنم ..." برای جملات " رضا خانه قلدر که منم ..." یک نمونه زیبا از استفاده از سنت ادبی‌ تضمین در این کار موسیقای است و در پایان توضیح میدهد که چرا میدان انقلاب باش (سرنوشت میدان انقلاب استعاره از کوبیدن نماد کهنه است)

رضا شاه همسری برای ولی عهدش تعیین کرد که پس از مرگ وی  سر انجام آن به طلاق کشید. بعد ها تغییر اسم میدان فوزیه به امام حسین اتفاق افتاد. در همهمه‌ پایانی میبینیم که مردم اسم فوزیه را استفاده نمیکنند.

 رویه غلط نظام مستبد قبلی به سقوط شاه انجامید.  امروزه روند استبداد فعلی موجب رشد  وا پس گرائی گردیده که امروز با آن دست پنجه نرم می‌کنیم. و در گذر به مدرنیته ( ساخت مترو ) میدان انقلاب و یاد بود هشت سال دفاع مقدس خیلی‌ راحت کنار گذاشته میشود.و این رویکرد ، رویکرد مدرنیته است . البته این کنایه این معنی را هم میدهد که رژیم مستبد فعلی (حکومت اسلامی) متجدد است و این ضعف در این شعر وجود دارد. ضعف دیگری که شعر دارد این است که نام مدرس را میبرد. بر کسی پوشیده نیست که روحانیت چه آسیبهای جدی بر پیکره ایران وارد شده و این مسائل باعث شده که عده ای نامجو را وابسته به جمهوری اسلامی قلمداد کنند. رضا شاه مخالفان بسیاری را سر در زیر آب کرد ولی چرا بین همه اینها مدرس؟

 می‌گوید " ا‌‌ی ملت ! مدرنیته را اخلاق سگ آورد ؟" تن بالا رونده‌ای که بر کلمه آورد قرار دارد این جمله را سوالی می‌کند. و با توجه به مونوپل بودن و محاوره یی بودن سایر جملات خواننده , این جمله یک جمله سوالی است. این تلقی را ممکن است که پاسخ به این سوال "نه" است . البته اتفاقا بهبود در وضعیت فرهنگی موجب شد ولی اخلاق بد یک صفت مذموم است

سپس کسیکه از او انتقاد می‌کند را هم "خاله خدیجه و چارقدش قلمداد" می‌کند .






درپایان موسیقی در همهمه‌‌ای که در گذر از خیابان انقلاب به سمت خیابان کارگر و آزادی همواره شنیده میشود غرق میگردد.



:توهین هایی که به رضا شاه شده



یک - اسمش رو نگین = اسمشو نبری ، متشابه کردن رضا خان به موجودی که نباید اسمش را ببری تا از حضورش جلوگیری شود ( باور عامه ، مثلا با خودداری از بردن اسم جنیان آنها در محل حاضر می‌‌شوند )

دو - دارای اخلاق سگ بودن. داشتن اخلاق بد در تمام جوامع منفی‌ اس

سه - تریاکی بودن

چهار - سر همه را بریدن در یک گذرگاه

پنج - خود پسندی. بعد از این که به سر بریدن کسبه تهران اشاره می‌کند هدف رضا شاه را قلدری و خودخواهانه عنوان می‌کند

البته اشاره مستقیم به ضعف کسی‌ اگر دارای آن باشد تخریب شخصیتی و اگر دارای آن نباشد تهمت است. هیچ انسانی‌ کامل نیست و این آهنگ بسات بت پرستان را بد جوری به هم ریخته است.  سلطنت طلب‌ها و لمپن هایی هستند که از لحاظ اخلاقی‌ تندخو هستند ، از رضا شاه هم به عنوان الگو و شخصی‌ آرمانی یاد میکنند. این نوع آرمان و الگو برداری به همراه پیروانش بهتر که به مزاح گرفته بشود.
لمپن‌ها  با کوبیدن کلیت این اثر و نامجو  کاملا دلیل بر تبری نامجو هستند. برخوردی که با محسن نامجو میشود خود نشان درست بودن و حقانیت او برای خواندن این آهنگ است.

عدهای نه چندان قلیل هستند که بسیار فحاش و بد دهن هستند و در میان سلطنت طلبها این عده کم نیستند.
هجو متوجه لمپن ها و کسانیست که از اخلاق بهرهای نبرده اند، از آنجا که در عمل وسیله  و هدف در یک راستا هستند و لمپنها در حال سؤ استفاده از رضا شاه هستند ، شکستن بت لمپنها به نظر نامجو موجه رسیده است. آزادی هویت رضا شاه از شر این عده که صدمات فراوانی‌ را به فرهنگ و ملت ایران وارد کرده اند واجب است ولی این آهنگ کمکی به آن نمیکند. بلکه این آهنگ صرفا برای عصبانی ساختن لمپن ها طراحی شده است

 این شکل حذف سیاسی از شکل حذف فیزیکی خود لمپن‌ها بهتر است.مطمئناً اگر سایه این عده از سر خانواده سلطنتی بلند بشود برای خود آن خانواده هم بهتر است.

از آقای نامجو برای هنرش تشکر کنیم. ولی این سوال هست که چرا  هنوز نامجو آهنگی بر علیه استبداد حاکم نخوانده است.

13 comments:

  1. حرف حق رو زدی عزیز

    ReplyDelete
  2. سپاس دوست عزیز خیلی خوب بود درود بر محسن نامجو که آب در لانه مورچگان خفته در خریت ریخت

    ReplyDelete
    Replies
    1. دوست گرامی‌ ، من هم از محسن نامجو متشکرم.

      Delete

  3. تمام سخنانت جالب بود و من با ان موافقم جز تکه زیر :


    "و لمپنها در حال سؤ استفاده از رضا شاه هستند ، شکستن بت لمپنها به آزادی هویت رضا شاه از شر این عده که صدمات فراوانی‌ را به فرهنگ و ملت ایران وارد کرده اند کمک می‌کند "

    من نمیدانم چرا شما به یک قزاق قلدر اینهمه اعتبار سیاسی میدهید, او را به مقام یک آزادیخواه میرسانید و کار را به آنجا میرسانید که انگار یک مشت لمپن پهلوی چی رضا قلدر را اسیر خود کرده اند. این جماعت مشتی مزدورند که در ازای تکه ای استخوان, تن به هر قلدر گردن کلفتی میدهند. اینها حد اکثر همان دم و دنبالچه های قزاقان چاقوکش رضا قلدر یا چاقوکشانی از قماش شعبان جعفری هستند. اینها هم توهین نیست. خودشان نام سلطنت طلب بر خود نهاده اند که به معنای "سلطه طلب" است, که کاری جز چاپلوسی از مقام سلطان و چماقداری علیه مردم نداشتند.

    ReplyDelete
    Replies
    1. آقای «محترم»!
      اينقدر جوش نزن! کمی آب خنک بخور شايد حرارتت بخوابد :))
      تو زمين و زمان را به هم ميبافی و هزار و يک مزخرف بار مخالفان سياسيت ميکنی و بعد آنها را لمپن خطاب مينمايی؟؟ واقعاْ که خنده داری :))
      در مورد عملکرد يک شخصيت تاريخی با تو سخنی نيست چرا که در آن حد نيستی که چيزی در اين زمينه بفهمی. فقط به تو ميگويم که در آينه نگاه کن تا با چهرهء کريه لمپن بيشتر آشنا شوی :))

      Delete
    2. آقای "یارو" تندرو و رادیکال بودن یک رویکرد منفی‌ است . یک سوی بودن هم درست نیست . این دلیل وجود آن جمله است. این متن که قانون نیست، تفسیر است .

      Delete
  4. الحق که همتون دیونه اید......... یکم تاریخ بخونید بفهمید که فرهنگ چیه

    ReplyDelete
  5. همه همدیگرو به خوندن تاریخ دعوت میکنیم چون نه خودمون میریم بخونیم نه بقیه ! بیخیال تاریخ رو نخونین فقط یه بار دیگه این آهنگو گوش بدین رضا خان هر کی که بود درسته راجبش اینجوری حرف زه بشه ؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. شما معتقد به آزادی بیان هستید یا نه

      Delete
  6. آیا کسی هست اطلاع داشته باشه که واقعا نامجو بر ضد جمهوری اسلامی چیزی نخونده؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. (گلادیاتور ها(فقیه خوشگله

      Delete
  7. شاهین نجفی عالی جوابش را داد #شاح

    ReplyDelete